
عليمراد داودي
مترجم
عليمراد داودي، پژوهشگر و استادي بود كه در حوزه فلسفه، تاريخ اديان و البته امور تربيتي، دستي بر آتش داشت و همين امر، از او يك پژوهشگر بزرگ و شاخص ساخته بود.
درباره عليمراد داودي
زندگينامه عليمراد داودي
عليمراد داودي، در سال ۱۳۰۰ در روستای شمسآباد از توابع خلخال، شهري از استان اردبيل به دنيا آمد. مادرش بلقیس از نوادهی فتحعلیشاه قجار و پدرش «اسدالله ساعدالسلطان»، نوهی فرماندار کل گرجستان بود که بعد از شکست ایران از روسیه از گرجستان به آذربایجان ایران تبعید شده و به علت خدماتش به فتحعلیشاه، اراضی وسیعی به او و خانواده اش بخشیده شده بود. علیمراد در ده سالگی از شمسآباد بیرون آمد و به تبریز رفت. او دوران نوجوانياش را در این شهر گذراند. در تبریز او بر خلاف هم سن و سالهايش، اغلب اوقاتش را به مطالعه و تحقيق سپری کرد و به خصوص با شاهنامه مانوس بود. ۱۵ ساله بود که پدرش از دنیا رفت و این اتفاق زندگی را برای علیمراد و خانواده سخت کرد. با این وجود او در سال ۱۳۲۰ برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفت و چهار سال بعد از دانشكده ادبيات فارغالتحصيل شد. او شاگرد ملک الشعرای بهار و عباس اقبال آشتیانی بود. بعد از گرفتن لیسانس داودی برای تدریس به سنندج و زنجان رفت و در آن شهر با «ملکه آفاق ایرانپور» که از شاگردان او بود، ازدواج کرد. سال ۱۳۳۴ او دوباره به تهران برگشت و درسش را ادامه داد و از دانشگاه تهران دکترای فلسفه گرفت. گفته میشود او نخستين فارغالتحصيل دکترای فلسفه از این دانشگاه بود که بعدا در سال ۱۳۴۳ به عنوان استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول کار شد. تز دكتراي او ترجمهی كتاب «دربارهی نفس» ارسطو به فارسي بود. داودی بعدتر، دو مجلد از تاريخ مفصل فلسفه اثر اميل بريه را نيز ترجمه كرد كه به فلسفه باستان ميپرداخت. از اين نويسنده و پژوهشگر و مترجم در حوزه فلسفه، حدود ۹۰ نوشتار به جاي مانده است. تاريخ فلسفه، روح فلسفه قرون وسطي، شناسايي و هستي، عقل در حكمت مشاء، الوهيت و مظهريت، مقالات و رسائل در مباحث متنوعه و … برخي از ترجمهها و آثار نگاشته شده توسط اين فيلسوف بوده است.
درباره عليمراد داودي
عليمراد داودي، پژوهشگر و استادي بود كه در حوزه فلسفه، تاريخ اديان و البته امور تربيتي، دستي بر آتش داشت و همين امر، از او يك پژوهشگر بزرگ و شاخص ساخته بود. او علاوه بر قدرت قلم و ادبي كه داشت، سخنوري قهار نيز محسوب ميشد و به همين دليل، برخي از آثار بهجامانده از اين انديشمند، در قالب گفتارها هستند كه در آن دوره بسيار باب بود. به اين شكل كه متن سخنرانيها، جمعآوري و تنظيم شده و سپس بعد از جرح و تعديلهايي، تبديل به يك اثر مستقل ميشد كه نشاندهندهی تفكرات و بينش آن فرد بود. داودی پژوهشگري بود كه عليرغم دگرانديشي كه نسبت به زمانهی خود داشت، معتقد بود كه بايد در حوزه تحقيق و فلسفه و تفكر، آزاد انديشيد و آزادي را مدنظر داشت و باورها و عقايد شخصی خود را در اين تحقيقات راه نداد.